Een korte terugblik op module 6 (de adaptieve stad) van de stad.academie:
In hoeverre helpt een retailvisie bij het maken van een stad?
Meer dan de helft van de wereldbevolking woont in steden. Als centrum van religie, productie of dienstverlening blijven steden nieuwe inwoners aantrekken. Maar er is een nieuw type stad bijgekomen: een stad, dat leeft van tijdelijke inwoners. Module 06. de stad als pretpark.
Recreatie was altijd een factor in het stedelijk bestaan, maar tegenwoordig richten steden zich als geheel op een leisure functie, een winkelbelevenis. De stad leeft van bezoekers net zoals een pretpark en de attracties zijn bepalend voor het succes. Roermond heeft een keur aan winkelzones, maar de consument is wispelturig in haar koopgedrag en de concurrentie groeit zowel fysiek als digitaal. Hoe kan het aanbod van een winkelstad als Roermond zich richten op een immer veranderende vraag?Movie Fifty Shades Darker (2017)
Retail komt van het franse tailler, het in afgewogen hoeveelheden aanbieden van producten of diensten aan bedrijven of particulieren. Retail is vanuit zijn oorspronkelijke begrip niet meer herkenbaar. Het kopen is van een kortstondige transactie verworden tot een vrijetijdsbesteding van een hele dag. Retail is entertainment en steden passen zich hier volledig op aan. Wanneer is het geen koopzondag? Met het winkelaanbod groeit ook het afzetgebied. In de regio kannibaliseren steden niet alleen elkaars inwoners, maar ook elkaars bezoekers.
De marktwerking dwingt niet alleen steden tot constante vernieuwing, ook binnen de gemeentelijke grenzen is er een strijd om de consument. In hoeverre is het outletcentrum een meerwaarde voor de binnenstad? Hoewel de binnenstad van Roermond in 2009 uitgeroepen is tot beste ‘middelgrote’ binnenstad van Nederland was dat mede door de combinatie met het outletcentrum. Het is een ongelijke strijd, want de binnenstad moet er voor iedereen zijn. Ook voor hangjongeren, daklozen en niet-consumenten. De binnenstad heeft een grotere verantwoordelijkheid dan enkel retail.
En dan komt daar de invloed van het internet nog bij. Het veranderende koopgedrag heeft direct invloed op het gebruik van de steden. Waarom zouden mensen nog naar een winkel gaan als hetzelfde product goedkoper is en thuis wordt bezorgd? Was het eerst de factory outlet, die de winkelier oversloeg en direct de consument bereikte, nu biedt het internet nog een alternatief. De angst vierkante meters te verliezen is begrijpelijk, maar er zijn ook voorbeelden hoe het internet de winkelier weer vindbaar maakt. Het internet kan ook digitale verkeer genereren, een nieuwe weg naar de winkel.
Een nieuwe module, een nieuwe stad, een eigen opgave. Roermond heeft misschien poleposition in de retailwereld, maar voor hoe lang? Is het huidige concept van retailstad toekomstbestendig? Het outletcentrum denkt van wel en gaat verder uitbreiden. Er komen 70 winkels bij. Wat gebeurt er met Roermond als Duitsland ook de koopzondag invoert? Is de toekomst wel een fysieke belevenis? Kan een stad anticiperen op het toekomstig koopgedrag? Lees verder.